UNIE ŽELEZNIČNÍCH ZAMĚSTNANCŮ

Partneři

Aktuality

v souladu s ustanovením § 8 zákona č. 2/1991Sb., o kolektivním vyjednávání, v platném...

Více zde >>>

Ve dnech 21-22.10.2015 proběhlo jednání všech odborových centrál působících ve...

Více zde >>>

Dne 18. 6. 2015 se v rámci školení rady v Plzni, uskutečnilo jednání Rady UŽZ.

Více zde >>>

Na základě dohody projednané na jednání výboru 119. MS UŽZ v měsíci únoru 2015 byly ve...

Více zde >>>

Kolektivní vyjednávání o PKS 2015 u ČD Cargo a.s. začalo předáním textu návrhu...

Více zde >>>

Dnes, tj. 13.října 2014 se sešli zástupci odborových centrál, aby zpracovali společný...

Více zde >>>

Kolektivní vyjednávání na SŽDC bylo zahájeno předložením návrhu nové kolektivní...

Více zde >>>

Fotogalerie

Zobrazit fotogalerie >>>

Historie

UNIE železničních zaměstnanců se váže svým vznikem k datu 17. 8. 1896. Jejím přímým předchůdcem byl Českoslovanský svaz železničních zřízenců v Rakousku-Uhersku.

Sídlo spolku bylo v Praze a jeho působnost se vztahovala na celé Rakousko-Uhersko. Účelem bylo poskytování bezplatné právní ochrany ve sporech, vzniklých z pracovního poměru, obhajoba sociálních zájmů a napomáhání k zlepšení pracovních a mzdových poměrů, poskytování podpory v nezaviněné tísni, nemoci a nouzi.

Po vzniku samostatného Československa se během krátké doby UNIE stala jednou z největších odborových organizací, které na železnici působily. Byla také jednou z nejmajetnějších organizací. Vlastnila nemovitosti v Praze a jiných místech republiky, disponovala vysokými hotovostmi. Ústřední sekretariát sídlil v Praze, zemské a obvodní sekretariáty byly v Brně, Bratislavě, Plzni, Hradci Králové, Olomouci, Košicích, Přívozu u Moravské Ostravy, Žilině a Českých Budějovicích.
V roce 1929 byly schváleny nové Stanovy Unie železničních zaměstnanců v Československé republice. Na základě těchto stanov se v Unii sdružovaly nejen železniční zaměstnanci, ale i jiní zaměstnanci veřejných podniků dopravních za účelem hájení jejich sociálních, hospodářských a kulturních zájmů.