UNIE ŽELEZNIČNÍCH ZAMĚSTNANCŮ

Partneři

Aktuality

Požár v katedrále Notre Dame - fotografie od francouzských přátel

Více zde >>>

V úterý 9. 4. 2019 proběhlo pracovní jednání s ministrem dopravy p. Ing. Danem Ťokem

Více zde >>>

Ples železničářů v Paláci Žofín

Více zde >>>

nový tarif jízdného a přepravného pro přepravu zaměstnanců

Více zde >>>

v souladu s ustanovením § 8 zákona č. 2/1991Sb., o kolektivním vyjednávání, v platném...

Více zde >>>

Ve dnech 21-22.10.2015 proběhlo jednání všech odborových centrál působících ve...

Více zde >>>

Dne 18. 6. 2015 se v rámci školení rady v Plzni, uskutečnilo jednání Rady UŽZ.

Více zde >>>

Fotogalerie

Zobrazit fotogalerie >>>

Pára na Židlochovicku

Malé jihomoravské město s reprezentačním zámkem – letním sídlem TGM

– bylo až do roku 1973, kdy došlo ke zrušení místní dráhy v úseku Hrušovany u Brna – Židlochovice v délce 2,5 km, propojeno s tratí Brno – Břeclav. Jezdila tu „Matylda“ – jinak „Malý bejček“ – lokomotiva řady 422.0 – kompaudní mašinka s maximální rychlostí 50 km/h. V době 1. republiky dokonce jezdívaly přímé vlaky Brno – Židlochovice. Mašinka mívala za sebou obvykle 3 vagony řady Ci a malý „hytlák“. Často ale vozívala nákladní vagony, obvykle „řízky“ z cukrové řepy. Mimoto vozívala i cihly a výrobky z „Avionu“ – továrny na leštidla, mucholapky atd.

Kromě této normálně rozchodné dráhy se tu kolem Židlochovic rozestírala úzkorozchodná dráha vybudovaná hlavně pro převoz cukrovky do židlochovického cukrovaru. Její celková délka činila více než 25 km. Měla zajímavé podvozkové vagonky s kozlíkem pro brzdaře a malé parní lokomotivy, kde býval pouze strojvedoucí, který si i sám topil.

Pára se tu však nevyskytovala pouze na kolejích. Jednou z vizitek tohoto městečka byly lokomobily, tažné prostředky statku. Oralo se s nimi tak, že byly 2 – každá na jednom konci pole a pluh si střídavě přitahovaly. Jejich pohon u velkých mlátiček byl v té době nepostradatelný.
 

zpět na výpis >>>